תעופה

מאת: דיצה אלגר כספי

המסע הזה, הדרך שאנחנו פוסעות בה ברגליים יחפות וסדוקות, לעיתים קשה ומייסרת.
אנחנו נתונות כולנו במכבש לחצים אדיר. מלאות בעשייה יום יום ושעה שעה, במקביל לעיסוקים היומיומיים הקבועים שלנו, נותנות כל נשימה פנויה שלנו כדי שההצגה תעמוד על הרגליים ותוכל לרוץ.
זה קשה, סיזיפי. יש הרבה רגעי משבר. בינינו לבין עצמנו, ובין אחת לרעותה.
לפעמים רוצה להרים ידיים. שואלת את עצמי שאלות על אומנות והחיים. האם ניתן בכלל ליצור מתוך הלחץ העצום הזה של החיים? אפשר? מהו מחיר הנשימה הזאת למען הנשמה?
אתמול הייתה ההופעה בחאן. חששנו ממנה. פעם ראשונה מול אולם גדול, בעיר זרה.
כיצד מסבירות ומביאות את עצמנו לזרים מוחלטים?
הפעם הכי התרגשתי. אני אפילו לא יכולה להסביר למה. הרי הגוף כבר יודע. ואני יודעת שלא משנה באיזה מצב צבירה אגיע – בין אם זה עייפות, התרסקות רגשית או אחרי שבת מנומנמת, בפסיעה הראשונה על הבמה הגוף נזכר ומגיב מייד.
ובכל זאת….
התברר שהאולם מלא. פחד פתאומי לפשל. אולגה הבמאית אומרת לי מופתעת: "אבל את אף פעם לא מפשלת!" אבל תמיד יכולה להיות פעם ראשונה.
ואולי אעוף מהבמה הגבוהה כשאזרוק את עצמי באופן טוטאלי על הקהל. אולי אשכח. אתבלבל. לא אדע פתאום והכל ייעלם.
דפיקות לב. חזקות. לא לחץ. התרגשות שהגוף בקושי מסוגל להכיל.
מחכה לאות. אני פותחת את ההצגה. הפסיעה הראשונה שלי על הבמה היא זו המתווה את ההמשך. אני רואה את רנטה בקצה השני של אחורי הקלעים. אני יודעת. הפרנטנריות שלי, שהפכו לדם מדמי, תמיד נמצאות. אני סומכת עליהן. תמיד נשמור זו על זו על הבמה ומחוצה לה, אף פעם לא ניתן זו לזו ליפול.
אני יודעת שהן יתפסו אותי אם הפסיעה שלי הפעם תהיה מהוססת.
אני יודעת שהגוף יודע.

>>>דיצה אלגר-כספי שואלת מה היה קורה אם את מה שהיא יודעת היום, היא היתה יודעת כבר אז…

האות מגיע, ואני שומעת את פסיעותיי על הבמה. אני שומעת את נשימות הקהל ששומע את פסיעותיי. המוזיקה מתחילה. ואני מרגישה את הרגע הזה, שבו גוף המטוס עוזב את הקרקע.
ובו גופי שלי עולה על מסלול התעופה.
מאותו רגע אין כלום יותר מהעולם הזה. אין פחד, תשישות רגשית, עייפות של הגוף או טרדות יומיומיות אחרות.
יש את סולאנז', הדמות שלי, שעוברת דרכי את כל קשת הרגשות האנושיים כמעט. השפלה, צחוק, אכזריות, אלימות ובכי שחונק ומטלטל את הגוף.
יש את קלייר ומדאם, שאיתן הדמות שלי חווה גבהים ותהומות אינסופיים.
ויש את השחקניות מאחוריהן והתמיכה הבלתי נגמרת שלהן.
ואת רמי ואולגה וגל שמתפעלים את המוזיקה, התאורה ואחורי הקלעים כמו תקתוק של השעון בהצגה. ואבי הצלם שתקתוקי המצלמה מצליחים לתעד קסם.
וכולם מרגישים לי כמו רשת פרוסה היטב שמאפשרת תעופה בטוחה.
יש את הקהל. את עצירת הנשימה הזאת שהכול מתחיל, נסחף בתוך הזרם ונלכד בכיסאותיו. מרותק. הופך לחלק מהמסע המסחרר הזה. מהנשימה המעגלית. ההיפר ונטילציה הקיומית.
ויש את הקטארזיס שעולה ועולה עד הקצה. עד שהכול מתפוצץ. ורק רגש טהור ונקי נשאר.
כשהאור יורד. ומחיאות הכפיים נשמעות צלולות באולם.
ואז אני מבינה למה אני עושה את זה.
מה מחיר החופש של הנפש.
וכמה שום קושי, דרדר, סלע איתן או נהר בדרך
לא יוכלו לעצור אותי
מלחיות.תעופה

איך היה? היה נחמד

מאת: רנטה מיכלזון

שלשום נזכרתי בכם.
הייתי בהצגה של תיאטרון רפרטוארי מהגדולים בארץ, ישבתי בקהל וצפיתי בנעשה מולי: במות מסתובבות, זיקוקים, עשן ואש, תאורה מתחלפת בכל צבעי הקשת, תלבושות תקופתיות מסוגננות, תסרוקות מושקעות, איפור מקצועי, מוזיקה בסאונד מופתי, שחקנים מתואמים להפליא עם דיקציה מושלמת. הכל תקתק שם כמו שעון שוויצרי. שואו בלתי נשכח למאות האנשים שגדשו את האולם, אחריי שהופצצו מכל עבר עם הפרסום בטלוויזיה, ברדיו ובשלטי החוצות.
וישבתי ולאורך ההצגה כולה חשבתי: מה יש לי להציע ? למה שאנשים בכלל יטרחו לבוא להצגה שלנו, כשיש את כל זה באולמות ממוזגים היטב, עם כיסאות קטיפה רכים…
לא אשקר. נכנסתי לסמי דיכאון.

יצאתי להפסקת סיגריה ועמדתי ליד קבוצה של אנשים שיצאו בדיוק מאותה ההצגה, הם דיברו ושיבחו את התפאורה, העיצוב והמוזיקה, אבל אז הם אמרו משהו ששינה לי את כל הפרספקטיבה.
הם אמרו שזה היה "נחמד."
לא היה שמץ התפעמות אמיתית בקול שלהם. אף אחד מהם לא דן בהצגה. לא התרגש או הזדעזע. זה נראה כאילו הם קיבלו רהיט שהזמינו באינטרנט וזה בדיוק מה שנחת להם בסלון.
נחמד.

ואז חשבתי על ההצגה שלנו. האש היחידה שיש על הבמה שלנו היא בעיניים שלנו כשאנחנו מוציאות את השדים שלנו אחת על השנייה. אנחנו לא באנו לעבוד בהצגה. אף אחד לא סירק אותנו, הלביש אותנו, איפר אותנו או הגיש לנו מים. אנחנו לא באנו להופיע בכלל. אנחנו באנו להיות קלייר וסולאנג' ומדאם.
לעבור מטמורפוזה אמיתית מפרפר לגולם. ולהביא את הגולם הזה למעגל הבמה, כי רק הגולם, כן, כן, אותו הגולם המכוער, האפל, הערום, הוא באמת חופשי.

צילום: גלעד לוריא גבעון

צילום: גלעד לוריא גבעון

השיחה נגמרה. החבר'ה חזרו בחזרה לאולם למערכה שניה. ואני חזרתי עם חיוך על הפנים.

כן, יש לנו למה להזמין את האנשים. אתכם. אנחנו מזמינות אתכם ואתכן להרגיש. ותו לא.

בית הוא מקום שחוזרים אליו

במוצ"ש הקרוב, 25/1/14 בשעה 20:30 – המשרתות חוזרות הביתה!

אל עליית הגג שבה הופענו בפעם הראשונה (וגם השניה),

בבית טמפלרי בלב ליבו של מרכז הכרמל,

הלא היא עליית הגג של בית הכט (צמוד לאודיטוריום) – תאטרון הסטודיו, חיפה.

.

לכבוד האירוע הכנו לכם הפתעה משמחת: תמונות ביתיות חיוך

אנחנו כותבות פה לא מעט על הויה דה לה רוזה שלנו בסלוני ביתנו

עכשיו אנחנו רוצות להזמין אתכם להתרווח בכיסא

ולהציץ לנו קצת אל מאחורי הקלעים האמיתיים שלנו…

  ככה הכל התחיל בחורף שעבר, שתי המשרתות בסלון של דיצה….

 דיצה, הידועה גם בכינויה סולאנז' החונקת…

 ואז הצטרפה אלינו טלי – המדאם!

בית 1

והחזרות עברו לסלון שלה

(אתם חייבים לשים לב למכנסי הפיג'מה מתחת לשמלת המדאם…)

 גם השטוטניקיות של רנטה עברה לסלון של טלי….

 וגם היכולת של דיצה להירדם לחמש דקות בכל מקום.

והאוכל כמובן!

(סיר חמין שדיצה הכינה אצל טלי ב- 21:00 בלילה, אחרי חזרת שישי של יום שלם ולפני חזרת שבת של יום שלם. בלילה, המדאם היקרה שלנו, שמרה עליו היטב היטב!)

 ארוחת המלכים של המשרתות!

גם מדאם יודעת לבשל – המשרתות מתענגות על פסטה שטלי הכינה להן במו ידיה

 כן, כן, ככה בדיוק היא בישלה – עם שמלה, גרבי ירך שחורות, תסרוקת של מדאם, ונעלי בית

צילום: דניאל קמחי

צילום: דניאל קמחי

נשמח מאוד לראות אתכן ואתכם!

טלפון להזמנת כרטיסים: 04-8100104

לדף האירוע בפייסבוק  

להופעות נוספות

 

 

* את כל התמונות הביתיות צילמה אולגה, הבמאית.

  (היא מביימת הרבה יותר טוב ממה שהיא מצלמת קריצה)

הסלמי של הממסד

מאת: דיצה אלגר כספי ורנטה מיכלזון

ערב פיצה שקט בביתה של דיצה, אפילו שומרים שתי חתיכות עם פטריות לרנטה שנמצאת באוטובוס בדרך (למרות שבדרך כלל היא מודיעה שהיא בדיאטה) כשהטלפון של דיצה מצלצל, ורנטה נובחת בצד השני של הקו: "מי העלה את הפרסום בפייס על תיאטרון XXX???"

דיצה שולחת מבט שואל לגל (הידועה גם כאחותה הרשמית של דיצה) שמתחזקת לקבוצה את דף הפייס והאתר. גל ששומעת עד לצד השני של השולחן את רנטה, עונה במבט תמים שאכן זאת היא. "תורידו אותו מיד!" ממשיכה רנטה בלי לחכות לתשובה.

גל ודיצה נדהמות יחד – אבל למה?

"כי זה עלול לעצבן את תיאטרון YYY" רנטה צועקת באוטובוס שמות של תיאטראות מהגדולים בארץ עד כדי כך שאפילו הנהג הזהיר של אגד מציץ במראה האחורית לראות איזו סלבית עלתה במקרה לקו שלו, ואולי תוכל אפילו לקדם אותו. כמובן שמה שהוא רואה זה את רנטה בפיג'מת טריינינג, עליונית שחוקה ועם עיניים נפוחות מחוסר שינה ושפעת מזדמנת. גל מצייצת שלהפך, זה רק יראה כמה הקבוצה מבוקשת. אבל לדיצה אין צ'אנס אפילו להעביר את המסר לרנטה שמסננת בלחישה רועמת (זה לא משנה, תשומת הלב של נוסעי האוטובוס כבר נתונה באופן מוחלט לשיחה המעניינת) "אני יורדת בתחנה הבאה, עוד חמש דקות אצלכם, תורידו אותו עד שאני מגיעה," ומספיקה לשמוע את דיצה מזהירה את גל – "היא עוד שתי דקות פה והיא עצבנית, תמחקי את זה!"

גל בהפגנתיות אופיינית מודיעה שנעשה מה שאנחנו רוצות –  ממילא הקבוצה הזאת תקבור את עצמה (בפעם המאה ושבע עשרה) היא מתפטרת (בפעם השלושת אלפים חמישים ואחת)! והולכת להסתגר בחדר, בדיוק כשרנטה פורצת לבית כרוח סערה. רנטה ודיצה מתחילות ויכוח שהולך ומתלהט, תוך כדי שדיצה מעיפה בעדינות כל ילד וילדה למיטתם ומפזרת בין הצעקות נשיקות לילה טוב חסרות סבלנות. ומיד שתיהן מתכנסות ראש בראש בחדר העבודה, הלא הוא גם חדר העישון האולטימטיבי. דיצה התריעה מראש שאין לה סיגריות, ורנטה מגלגלת לשתיהן את הטבק (הבלתי נסבל עבור דיצה) באצבעות עצבניות.

צילום: דניאל קמחי

צילום: דניאל קמחי

דיצה: את לא מבינה שאנחנו הולכות עם זה רחוק מידי. את הולכת עם זה רחוק מידי.

רנטה: רחוק מידי עם מה? בסך הכל נדחה את הפרסום ביום יומיים, מה הביג דיל? למה טו שייק דה בווט?

דיצה: אבל ככה בדיוק זה מתחיל! שיטת הסלאמי, כך נמכור נתח ועוד נתח מעצמנו, עד שנמכור את נשמתינו לממסד. בשביל זה הלכנו לעשות פרינג'? כדי למכור את עצמנו?

רנטה מסתכלת על דיצה במבט פעור והמום

רנטה: לא הגזמת קצת?

דיצה: לא!!! את מוכרת אותנו! אני רוצה להלחם על חופש הביטוי! על החופש האומנותי שלנו! על חופש הפרסום! עד אתמול הלכתי איתך. אבל זהו. נגמר. את מוכנה למכור את נשמותינו לשטן.

רנטה זזה בחוסר נוחות על הכורסא שדיצה מצאה ברחוב, מרגישה בעצמה כמו הממסד השטני, מגלגלת לעצמה עוד סיגריה. גם דיצה רוצה, אבל הן במריבה עכשיו ולא נעים לה לבקש.

רנטה: תקשיבי, זה בסך הכל לדחות את הפרסום של הצגה שאמורה להיות עוד כמה חודשים ביום יומיים. מה הקשר לשטן? לסלמי? מי מוכר אותנו למי?

דיצה: את מוכרת אותנו. אני רואה את זה בעיניים שלך כבר כמה ימים, ההצלחה עלתה לך לראש!

רנטה: או מיי גאד! את לא נורמאלית! את מתארת אותי כמו איזה ג'ו פרודיוסר מהוליווד ואני כולה רוצה לקדם אותנו.

דיצה (באצבע מאשימה וצרחה מקפיאת דם): את הופכת לממסד ואת אפילו לא קולטת את זה!!!!

("אמאאאאאאא" צעקה מחדר השינה הסמוך "אתן מפריעות לי לישון")

רנטה: חוץ מזה, אם את כל כך רואה בממסד שטן – למה כל כך התלהבת להופיע מול נובורישים עשירים בתיאטרון?

דיצה מתפתלת בכורסא התואמת שמצאה ברחוב, מגמגמת תשובה לא מחייבת על זה שבכל זאת, זה כסף לקבוצה.

רנטה: אין מה לעשות, תביני, אנחנו קבוצה קטנה שאף אחד לא שמע עליה, חייבים לשחק את המשחק.

דיצה: את יודעת מה? לא רוצה לשחק את המשחק! אם תיאטרון  YYY יתעצבן מזה שאנחנו מופיעות בתיאטרון XXX, אני לא רוצה להופיע שם!

רנטה: אז איפה נופיע? במקומות שכוחי אל מול עשרה אנשים?

דיצה: מצידי ברחוב. בסלון. אני מוכנה למות ולא לוותר על החופש שלי. אני אמלצר, אמכור המבורגרים בדוכן של אוכל מהיר. אפסיק לשחק. רק לא למכור את נשמתי לממסד! תגלגלי גם לי סיגריה…

רנטה: את מגזימה לגמרי! איך נוכל לפרוץ ככה? אני יורקת דם להשיג לנו חוזים ואת לא מוכנה להופיע במקום  גדול?

("אמאאאאאאאאאאאאאאאאאאא" זעקה בוכיה מחדר השינה הרחוק יותר "אני לא מצליחה להרדם!!!")

דיצה (בצעקה לוחשת): את סותמת לנו את הפה. אנחנו, שנלחמנו כדי לצעוק את האמת שלנו מראשי הגגות צריכות לסתום את הפה יומיים. ומה יהיה אחרי זה? שבוע? חודש? עד שנשתוק לעד? איך יכול להיות שאת, עם הפוסטים הפסיכוטים שלך בפייס, מוכנה לסתימת פיות שכזו?

רנטה: טוב. נפרסם. נוציא פרסום ועל הZZZ שלנו העולם. ונתייג את הממסד.

דיצה (מחוייכת, מוצאת לפתע תשובה): את מבינה, רציתי להופיע בתיאטראות מול כל הנובורישים העשירים כדי שנוכל לצעוק את האמת שלנו חזק יותר. מבטיחה לך שאלו יהיו ההופעות הטובות ביותר שלנו.

כרוניקה של משחק

מאת: אולגה שצמן

השעון מכה חצות והקסם מתפוגג. היא מוטחת על קיר, שמלת הנשף נקרעת מעליה באכזריות, תסרוקתה נפרעת, האיפור הזוהר נמחק מפניה במטלית מטונפת.

ושוב, כמו בלילה שלפני, היא שרועה על הרצפה: עירומה, חשופה, מושפלת.

לאגדה הזאת לא יהיה הפי-אנד. שום נסיך יפה תואר לא יכרע לפניה ברך, לא יחליף את נעל המשרתת הבלויה בסנדל של קריסטל.

רק דרך אחת יש לה משם: הביתה, אל עליית הגג העלובה, אל מיטת הברזל הצרה, הנוף המאוס מהחלון, והבדידות שמכרסמת בלילות את הנפש והשעון הישן, המודד בתקתוקו את רגעי ההמתנה הארוכים שנותרו עד המשחק הבא.

וכך זה קורה שוב ושוב. אתמול, ומחר ובערב שאחריו… עד לאותו לילה נורא, אינסופי, בו האלים טורפים את כל הקלפים וחורצים שזהו, השמש לא תזרח עוד לעולם.

אך היא לא יודעת את כל זה. או שמא כן? מדוע היא ממשיכה לעשות זאת פעם אחר פעם? לחיות רק לפרקים, ממשחק למשחק?

כמו דג מותש שמתעקש לשוט במעלה הזרם, כמו חרק המשתוקק לעוף אל תוך הלהבה, כמו יונת דואר פצועה, שנאבקת נואשות להגיע הביתה – כך יורדת היא מידי ערב, אל חדר שאינו חדרה, לובשת הבגדים שאינם בגדיה, קורעת את נשמתה שלה לגזרים ולא יודעת למה, ולא יכולה אחרת.

צילום: דניאל קמחי

צילום: דניאל קמחי

המשחק בשבילה הוא סם, מהות, מעוז כוחה היחיד. גם לו ידעה מראש את גובה המחיר, גם אילו היו מגלים לה את הסוף, וודאי הייתה פועלת באותו האופן, מבלי לשנות דבר. כמו הדג, כמו החרק, כמו היונה…

השעה קרובה לחצות. התלבושות חוזרות לשקיות. הבמה ריקה מתפאורה, נקייה, סטרילית, מיותמת.

היא לובשת ג'ינס וסוודר. קר בחוץ. מדליקה לעצמה עוד סיגריה בדרך לתחנת האוטובוס. עוברי האורח המעטים מביטים בתמיהה על איפור הבמה המוגזם, הלא משתלב. אולי איזה חכמולוג יזרוק לה הערה והיא תענה לו משהו סתמי, או שלא. היא עייפה מכדי שיהיה אכפת לה.

מחר מתחיל שבוע חדש. עד יום שני היא כבר תחזור לתלם.

רק השעון הסודי בלב ימשיך לתקתק בחוסר נחת: מודד את רגעי ההמתנה עד למשחק הבא.

הזמנה לחלום בלהות מתוק


בואו לצפות בנו מתכנסות שוב לעליית הגג שלנו וחושפות את הסודות הכי אפלים שבתוכנו

כי רצח זה משהו לא יתואר!

.

"המשרתות", מחזה מאת ז'אן ז'נה

4/1/14 מוצ"ש הראשון של השנה בשעה 21:00

בית גלריה (יפו 30, חיפה)

 לדף האירוע בפייסבוק

.

שעת ערב. חדר השינה של מדאם…

"העיקר שאני אהיה יפה. יותר יפה ממך זה בטוח. כי עם גוף כמו שלך, והפרצוף המכוער שלך, לא תפתי את מריו…."

"הוא נושא אותי… השד… אני עולה… נוסקת… ונשארת!"

 "בואי. צריך לברוח. ניקח את החפצים שלנו."

"אמרתי לך לא לזוז. כזאת פחדנית. כזאת טיפשה!"

מחזה על משחק ומציאות. סודות ואמיתות. תשוקות ופחדים.

 ובעיקר הכמיהה לחופש.

.

למי שרוצה לבוא, אבל בדיוק טס לSALE בפריז; 

למי שסקרן נורא, אבל טרם ארגן את הדרכון לחיפה;
למי שמתעקש שהפעם הגיע הזמן, אבל מבולבל ולא יודע איפה וכמה;
בעצם, לכולם, הכנו לוח הופעות מסודר.

 .

מחכות לכן ולכם,

מדאם והמשרתות.

אם

מאת: דיצה אלגר כספי

אם הייתי יודעת אז

מה שאני יודעת היום

לא הייתי צריכה לדחוק את עצמי

בין המדפסת לפקס

כורעת תחת נטל משימות

ממעביד פרפקציוניסטי וקפדן

שמשלם ביד נדיבה

כשהוא רואה את המספרים הנדיבים

שאני שולחת לו במייל

הייתי כורעת ברך על פי הוראות בימוי

של במאים אגוצנטרים, אגוטריפים, אגושאפתנים

אגומניאקים ואגוחרמנים.

אם הייתי מפתחת אז אגו משלי

אולי הייתי נסיכה קסומה

במקום משרתת בזויה

שכבר מתבלבלת

אם התשובה שעניתי לבוס

היא באמת שלי

או מהטקסט של ההצגה

שהדמות שלי עונה למדאם.

אם הייתי פשוט מתפרנסת ממשחק

כמו שאמור היה להיות

אם מתבססים על האיכות

לא הייתי צריכה לקום בבוקר

עם שרידי שחור מסביב לעיניים

מההצגה של הערב הקודם

כדי ללכת לעבודה

כשלאף אחד זה לא משנה או מעניין

שהעפתי את הקהל מהכיסאות

או עפתי בעצמי והתפשטתי

שמוכן לשלם כדי לראות

איך אני צועק ויורקת

את המפלצות שלי החוצה

ולא איך אני סוגרת את הדוחות

יפה כל כך באקסל

ולא הייתי עייפה כל כך

ומעירה את עצמי בקונדליני מהיר

כשאני חוזרת בערב שוב לבמה

אבל אז לא הייתי מעולה.

כנראה אפילו לא מאוד טובה.

אולי אם הייתי

הייתי יודעת

כבר אז

ומשנה את חוקי המשחק.

אבל אולי אז לא הייתי אמא

ולא הייתי יודעת לכאוב

ולהבשיל בסבלנות

ולשרוד כמו שרק דמויות במציאות

באמת יודעות.

ונראה לי שבכל מקרה

גם אם הייתי

וגם כשאני לא –

לא הייתה לי עוזרת

והייתי צריכה לסדר את הבלגן החוגג בבית

לבדי.

נו, שויין.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

בליל חורף קר

מאת: אולגה שצמן

"על מה ההצגה?" שואלים אותנו שוב ושוב. הלילה קר. סוף דצמבר. אין גשם, רק קור מקפיא שחודר לעצמות. יש לי קילומטר וחצי הליכה עד לתחנת האוטובוס הקרובה.

"נו, אז על מה ההצגה?" בכל פעם אנחנו עונות משהו אחר, וכל תשובה נכונה באותה המידה. שנה וחצי אנחנו חופרות בכל משפט ומילה, וכבר נראה לפעמים שזהו, אנחנו מבינות הכול.

אני נעה מהקסם השקט, הנוסטלגי, של רחוב יפו, מהמסתורין הססגוני של הסמטאות שסובבות את כיכר פריז, אל הכיעור המרובע, הבוטה, של בניין המכס, נעצרת מול הכיעור האלגנטי, המסוגנן של קריית הממשלה, וביניהם החיץ הקר, הבלתי אנושי של נתיב המטרונית, תקוע שם כמו מונומנט לטמטום התהומי של עיריית חיפה.

אבל בכל פעם שמצטרף חבר חדש לשבט ההולך וצומח של ההפקה, מתעוררת מחדש השאלה "על מה המחזה", ובכל פעם אנחנו נדהמות מחדש מהעומק הבלתי אפשרי של הטקסט הזה. יש משהו פיוטי בכל הכיעור הזה. הרחוב שומם, רק שקית אשפה מרשרשת מועפת סחור-סחור, משרבטת סימני שאלה באוויר. כאילו מזמינה לרקוד. ככה זה הרגיש לסולאנז' להמתין למונית? רוצה ולא רוצה שהיא תגיע?

>>> גם קלייר משוטטת בין הסמטאות 

זאת הצגה על חברות שמנצחת את המוות, על הכמיהה לחירות, ועל הפחד ממנה, אני עונה לאף אחד. עומדת לבד על הכביש ומנסה להחיש במחשבותיי את בואו של האוטובוס. אין לאן להתחבא מפרצי הרוח. השלט הצהוב של אגד מתנדנד בחריקה על העמוד, מאיים ליפול. כמו גיליוטינה. תיפול, מה איכפת לי! צועקת מתוכי קלייר, וגם אני, יחד איתה, כמעט צועקת בקול רם. משהו בלילה ההזוי הזה ממלא אותי בהמון חוצפה.

בעיקר, אני חושבת, ההצגה הזאת היא עלינו. על כל אחת מאיתנו. על המלאכים והמפלצות הפרטיים שלנו, על איך שאנחנו בורחות אל התיאטרון, מחוסר היכולת שלנו לשאת את המציאות היום יומית או להשתלב בה; על הצעקה החנוקה בגרון; על הצורך העז שלנו שמישהו ישמע אותה; על התסכול מכך שטרם הומצאו מילים להביע…

 ועל האימה מפני אותו הרגע בו האורות כבים, והמסך יורד, והקהל מתחיל להתפזר, ממשיך לענייניו, ולא הספקת ואני קופאת והרוח רוצה להעיף מהרגליים, להרים באוויר, לקרוע מעלי את הבגדים, את העור והבשר – כמו בטרנספורמציה, ולהגיע למהות. רק מה היא?

כל כך הרבה עוד היה לי לומר, ולא הספקתי…

קרובה לייאוש, הוא הגיע, האוטובוס. מסריח מאבק, מגרביים, מעייפות של סוף עוד יום שלא היה בו תוכן ולא היה לו טעם. הטלפון הנייד מצלצל, והלב מחסיר פעימה. זה "האדון"? לא, זאת אמא, מבקשת לדעת אם אני מגיעה בשבת.

אבל לך תסביר את כל זה בחמש דקות לאדם המקרי שיושב לצידך בתחנת האוטובוס.

"זאת הצגה על חופש" – אני עונה להם את הנוסח הכללי והבטוח.

והפתוח להבין יבין.

חבלים

טרנספורמציה

מאת: דיצה אלגר כספי

הספה נדחקת לקיר, כשהספה הקטנה יותר, הזוגית, נדחקת אליה מהפינה השניה של הסלון.

השולחן, שמשמש את דיירי הבית הקבועים לספלי קפה ומיני פיצוחים במרבית ימי השבוע, מתחפש לקובייה שעומדת לצד הכיסא של מדאם כבסיס לתיבת תכשיטים, תמרוקים למיניהם ומראה.

גם שולחן האוכל משנה תפקיד ונכנס לתוך התפאורה.
אנחנו גוררות ספה נפתחת מחדר העבודה לסלון. היא נראית כמו ספה ומרגישה כמו ספה. אנחנו יודעות שהיא, למעשה, מתפקדת כקוביות שמתפקדות כמיטה.

אני נכנסת כסולנז' לבמה המאולתרת ולקול המוזיקה מלבישה את חפצי הבית שהתפשטו ושינו את מהותם למהות אחרת. נוספת. לפני זה התלבשנו. כדי שנוכל שוב להתפשט.

אני פושטת את הכפפות.

קלייר את הקימונו שקיבלתי מאחותי מהודו. היא לובשת.

כדי שאוכל שוב להפשיטה. ולהלבישה. מתבוננות במראה. מסדרת את הבמה שהתפזרה.

כדי שנוכל לפזר אותה שוב. ולהתלבש.

כדי להתפשט.

טרנספורמציה

הישרדות – גרסת התאטרון

מאת: רנטה מיכלזון

אנחנו קבוצת "המוזות מההר" ואנחנו משתתפות בתכנית הריאליטי הכי אמתית שיש:

"הישרדות – גרסת התאטרון!"

לצערנו התכנית לא מצולמת במקום אקזוטי יפהפה כמו תאילנד או האיים הקריביים :-(, אבל היא מצולמת דרך העיניים שלנו, בלייב, כאן בחיפה.

בתכנית הזאת תראו קבוצה של ארבע נשים (לא בבגד ים, סורי) שרקמו יחד חלום: לעשות תאטרון נשכני, פרינג'י, חתרני ואפל בחיפה המנומנמת.

על מה אנחנו נלחמות?

הפרס הגדול, שימו לב, לאחר צליחת כל האתגרים והמשימות הוא לראות את הצגת הפרינג' "המשרתות" עולה בגדול!

אז מה היה לנו עד עכשיו?

  • משימת "לקיחת החסות"

אף תאטרון רפרטוארי חיפאי לא מוכן לתת לנו צ'אנס ולקחת עלינו חסות ו/או לתת לנו במה לעבוד עליה.

לא בעיה! אנחנו חוסות בבית ועושות חזרות בסלון.

  • משימת "איפה הכסף?"

אין אף גוף שממן אותנו, אם זה בתלבושות, בתפאורה, באביזרים, שלא נדבר על משכורות חלילה.

לא בעיה! אנחנו משלמות על הכול מכיסנו, עובדות ביום ועושות חזרות אל תוך הלילה.

  • משימת "הפרגון של שאר המשתתפים על האי"

אין הרבה שמאמינים בנו שנצליח ויש הרבה חושבים שיש להעיף אותנו מהאי, שכן, על פי דעת השבט, אנחנו קבוצה של ארבע נשים, חלקנו בלי רקע פורמלי בתאטרון ובלי תעודה לתלות במשרד. הם מרימים גבה ושואלים: "ורק מתשוקה אפשר לעשות תאטרון?!"

לא בעיה! אנחנו זוכות בפרס החסינות! נהיות חסינות לכל המלגלגים ונמשיך הלאה,  במלוא התנופה, התעוזה והאמונה.

המשרתות חוזרותכי, כן, אנחנו מאמינות שרק משתוקה והרבה ממנה, אפשר להקים פה תאטרון מדהים, אמתי וכנה שלא יתבייש לנשוך את המוסד בתחת כי הוא לא חייב לו שום דבר חוץ מאת האמת!

אז אם בא לכם לתמוך בנו ולהשאיר אותנו במשחק, תקליקו איזה לייק או שייר ואם אתם ממש בעניין, קנו כרטיס להצגה!

מחשבות מעוררות תיאבון

מאת: אולגה שצמן

בעולמנו המתועש והסינטטי,

בעידן ה'נטול', ה'דל' וה'דמוי'

אפילו התאטרון (כמה עצוב!) הופך לא פעם לדייסה דיאטטית,

ממותקת בגימיקים ממוחזרים ומוסר "על בטוח".

קהל יקר,

הניחו בצד את דגני הבוקר ותנו לנו להזמין אתכם לסטייק* עסיסי, כמו של פעם.

הוא לא יעשה שום דבר טוב לרמת הכולסטרול שלכם, לחלקכם התיבול יגרום לצרבת,

אבל לנו אין צל של ספק: אתם תבקשו עוד!

בהצגה שלנו אין "טוב" ואין "רע".

אין מוסר השכל או מסר חינוכי.

יש טקסט מבריק, מוזיקה מהממת, פצעים חשופים, שאלות קשות ואמיתות לא פשוטות לעיכול.

בואו לאהוב ולשנוא אותנו.

מתוך "המשרתות" | צילם: גלעד לוריא גבעון

מתוך "המשרתות" | צילם: גלעד לוריא גבעון

*הבהרה: ידידי הצמחונים, המילה "סטייק" הינה מטפורה בלבד. אין לראות בכתוב לעיל עידוד לאכילה של בשר.

כבוד הבמאי האלוהים

מאת: רנטה מיכלזון

קמתי בבוקר והרגשתי שגידלתי שחלות. השחלות המוגדלות ציוו עלי להקים את התחת המובטל שלי מהמיטה ולעשות מעשה. "קומי והתהלכי על פני הארץ, הידפקי על הדלתות והפיצי את בשורתך הפרינג'ית על פני האדמה!" הן הפצירו בי בקול רוחני, שהדהד בן ארבעת הקירות המתקלפים של הדירה השכורה והמוזנחת שלי.

אזרתי אומץ ודהרתי על רכבת ישראל לבירת התרבות הישראלית, הלא היא תל-אביב-יפו. כשהגעתי, חשתי את עצמי כחוצנית שנחתה מפלנטת הצפון.

צילום: גלעד לוריא גבעון

צילום: גלעד לוריא גבעון

שוטטתי כסהרורית בסמטאות הצרות, בין הבניינים העתיקים, שנראו מסתודדים ולוחשים דברי אהבה זה באוזניו של זה, קניתי מיץ גזר-תפוז מרוכל משועמם, שבדיוק עישן סיגריה ראשונה של בוקר.

באוויר עמדה אווירה נוסטלגית של ילדות, זרה אך גם מוכרת, ריחות מנחמים של פירה וקציצות דגדגו את אפי ועשו אותי רעבה לטעמו של העבר.

נהיה לי חם. התחבאתי בצל, אך גם שם השמש מצאה אותי וציירה עלי כתמים צהובים של אור, משל הייתי הכלב הדלמטי הסורר שלה.

והאנשים. בריות ססגוניות עם פרצופים חרושי קמטים, מודאגים ושלווים, מחייכים ועצובים, לא ברורים. כאילו כל המטרה שלהם בעולם זה לבלבל אותך.

לבסוף ראיתי את הבניין המהודר. עם השלט המפואר: "התיאטרון".

הלב שלי החסיר פעימה. אני כאן. התקווה פיעמה בי. כל מה שאנחנו צריכות זה מישהו שייתן לנו צ'אנס. זה הכול.

עליתי בצעדים מהוססים למחלקה האמנותית. פקידה בלונדינית כבת חמישים קיבלה את פני. היא סקרה אותי מכף רגל ועד ראש עם עיניי הרנטגן התכולות שלה. קלטתי אותה משתהה על מעיל הפרווה הסינטטי שלבשתי. מעיל שהבמאית שלנו מצאה בזבל ומשמש אותי גם בחיים האישיים וגם בהצגה, מעיל שכבר הרבה זמן אמרנו צריך לעבור ניקוי יבש, אבל אף פעם לא הגענו לזה…

"את שחקנית?" היא שאלה בבוז קל, של אישה שכבר ראתה הכול ורוצה לצאת להפסקת הקפה שלה.

"כן, אני שחקנית. אבל אני לא פה בשביל זה, רציתי לדבר עם הבמאי…"

היא קטעה אותי. "הבמאי עסוק מאוד עכשיו. הוא בחזרות". הפקידה ביטאה את המילה "הבמאי" בטון ירא כבוד. כל-כך ירא כבוד שהצטמררתי, לרגע הרגשתי שהגעתי לפקידת הקבלה של אלוהים בכבודו ובעצמו.

"אני יכולה לקבוע פגישה עם ה'במאי'?" שאלתי.

"ה'במאי' לא קובע פגישות", הפקידה התריסה כנגדי, מתחילה לאבד סבלנות אבל הטון נשאר.

"אז אך יוצרים איתו קשר? שאני אתקשר אליו?" הצעתי בתמימותי.

"לא מתקשרים אליו, ולא נפגשים איתו," ענתה בחדות.

"אז איך אני מגיעה אליו? אני רוצה להזמין אותו להצגה שלנו, אנחנו הפקה עצמאית מחיפה, עשינו משהו מעניין ואנחנו מאוד היינו שמחות אם היה רואה אותנו…"

הפקידה חייכה אליי. הבנתי שהיא מתרככת מהסיפור המרגש שלי. היא בטח שמעה טריליון כאלה. "הסיכויים שה'במאי' יבוא קלושים. ה'במאי' מאוד עסוק כשהוא בארץ וגם נוסע לחו"ל הרבה. ובכלל, ה'במאי' לא עושה דברים כאלה. את יכולה לשלוח לי  קורות חיים שלך עם תמונה, לפעמים כשהוא צריך מישהי הוא עובר על התמונות. אבל גם זה כמעט לא קורה. פשוט אין צורך," היא שוב חייכה אליי במתיקות שרמזה לי שהגיע הזמן ללכת.

"תודה רבה לך. עזרת לי מאוד…" חייכתי אליה בחיוך הכי ציני שהיה לי במלאי ויצאתי מלשכת הענן שלה.

בחוץ עוד היתה שמש. חשתי הקלה. כבוד הבמאי האלוהים… אולי הייתי צריכה להצטלב ביציאה? יושב לו כמו חניכיים במגדל השן הרקוב שלו ולא זז לשום מקום.

כבוד הבמאי האלוהים האטום, המנותק. קיר אנושי מגונן עליך מפני הבריות בשבילם אתה כותב, מביים ויוצר…

כמה מופרך הפרדוקס האלוהי בו בחרת לחיות.

הגעתי לתחנה המרכזית החדשה של תל אביב.

נרקומנים והומלסים שוטטו אבודים כמוכי כלבת ברחובות, קצף של ייאוש עולה מהפיות המעוותים שלהם. נראה שהם רוצים להגיד משהו לעוברים ושבים, אבל שותקים. אילמים מבחירה. מעל כל זה שלט ענק: "המשיח בא!" ולידו כתובת גרפטי: "בר רפאלי המלכה".

את השקיעה ראיתי ברכבת.

השחלות שלי עוד לא חזרו לגודל הטבעי שלהן וקצת לחצו לי שם למטה.

הרגעתי אותן שאני לא מוותרת, שלא ידאגו.

שבוע הבא ניסע לכותל יחד, שמעתי שיש שם במאי שמקשיב. שווה לנסות אותו.